Nye indlæg

Information fra Kiropraktorhuset Næstved

Skal jeg varme op inden fysisk aktivitet?

Skrevet af Sabine M. M. Andersen, Fysioterapeut
24-02-2017

Ovenstående er et spørgsmål der ofte bliver stillet både af idrætsfolk, men også motionister i almindelighed.

Derfor kan du her få svar på, hvad du får ud af opvarmning samt hvordan og hvor længe du skal opvarme. Så hvad enten du dyrker en specifik sportsgren eller er aktiv med løb eller jogging i fritiden så læs med her.

Skal jeg varme op inden fysisk aktivitet?

Hvor vigtig er opvarmning?

Opvarmning giver dig forbedret smøreevne af din krops led, bedre nerveledningshastighed, aktivering af svedkirtler, der sørger for at regulere kroppens varmebalance samt hurtigere tilpasning til den efterfølgende fysiske præstation.

Disse ovenstående mekanismer er med til at:

  • Skærpe dit fokus og øget din motivation
  • Øge præstationsevnen
  • Mindske risikoen for skader

Det svarer altså lidt til at hente cyklen ud fra garagen efter vinteren, hvor den har stået godt gemt væk i et par måneder. Inden du træder op, er det en god idé at pumpe dækkene, smøre kæden og dreje hjulene rundt engang. Det giver bare en bedre oplevelse af cykelturen!

Alt efter hvad du skal præstere fysisk, er der selvfølgelig forskel på, hvordan du bedst bør opvarme din krop. Jo større fysisk præstation du forventer af din krop, desto vigtigere bliver opvarmningen.

 

Varighed af opvarmning?

Hvor længe du bør opvarme afhænger af, hvad den efterfølgende aktivitet indeholder samt træningsniveau. Som minimum bør opvarmningen være mindst 10 min. og meget gerne længere. Typisk vil opvarmning vare 10-30 min.

 

Hvordan skal jeg opvarme?

Der er mange måder at klare opvarmningen på og det behøver vel at mærke ikke at være kedeligt.

Vælg som udgangspunkt aktive øvelser for de store muskelgrupper. Det vil sige, at det er en god idé at have gang i hele kroppen under opvarmningen og undervejs målrette opvarmningen til den efterfølgende aktivitet. Start roligt med små bevægelser og opbyg intensitet og bevægeudslag gradvist. F.eks. kan små hop og bevægelse i ankelled, knæ, hofter, skuldre og nakke være opstart, dernæst løb/ cykling/sjip med indlagte simple øvelser. For at gøre opvarmning mere interessant kan der bruges musik, lege og/eller stafet.

Sabine M.M. Andersen, Fysioterapeut

Kontakt mig

Hvis du har spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kontakte mig i Kiropraktorhuset Næstved. Tidsbestilling på tlf. 55 72 71 75.


Kategori: Fysioterapi

 

Kiropraktorhuset
Næstved ApS

Jernbanegade 17
4700 Næstved

Telefon: 55 72 71 75
Fax: 55 73 00 09
 

Åbningstider

Mandag 8.00-18.00
Tirsdag: 8.00-17.30
Onsdag: 8.00-18.00
Torsdag: 8.00-18.00
Fredag: 8.00-16.00
 
Kiropraktorhuset Næstved ApS | CVR: 24982602 | Jernbanegade 17, 4700 Næstved  | Tlf.: 55 72 71 75
  
 

  Vi er specialister i at behandle og forebygge rygsygdomme og sygdomme i kroppens øvrige led og muskler.